blog yang paling aku minati

MEE SIPUT...PEERRGH MEMANG BEST

Selasa, 23 Mac 2010

Lagu Merapu Mat Salleh di Sinar FM .

ARKIB : 24/11/2009

Lagu Merapu Mat Salleh di Sinar FM tidak berfaedah

JIKA ada hadiah untuk rancangan radio yang tidak memberi apa-apa faedah, saya rasa pemenangnya ialah Lagu Merapu Mat Salleh yang disiarkan setiap pagi oleh stesen radio Sinar FM.
Sebabnya, walaupun lagu-lagu yang dinyanyikan oleh DJ Sinar FM, Salih Yaacob itu bersifat merapu, saya berpendapat, seseorang itu tidak wajar dengan sengaja merosakkan sesuatu bahasa.
Malah kini, kita dengar mengenai ura-ura satu undang-undang akan digubal bagi mencegah penyalahgunaan bahasa Melayu.
Dalam rancangan Lagu Merapu Mat Salleh ini, Salih Yaacob menterjemahkan lirik lagu Melayu ke bahasa Inggeris yang hampir 100 peratus merosakkan bahasa Inggeris itu sendiri.
Radio sebagai satu media untuk memberi maklumat kepada orang ramai sudah tentu mempunyai pendengar yang luas. Mungkin ramai pendengar yang lemah penguasaan bahasa Inggeris akan menganggap bahasa Inggeris yang digunakan oleh Salih itu bahasa yang betul.
Mereka akan terikut-ikut dengan kecelaruan bahasa yang digunakan dan ini mengakibatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka semakin teruk.
Gunakanlah media seperti radio untuk mengajar sesuatu yang memberi faedah kepada rakyat, bukan merosakkan.

Batu Caves, Selangor">


SALAM

Berdasarkan artikel di atas yang aku ambik dari utusan online .aku membantah sekeras-kerasnya 
pendapat ntah siapa ntah  yang dengki ngan sinar fm ni.aku setiap pagi nak gi kerja dengar sinar.
memang best la kRIL,KE, SY ni . apa kena mengena ngan org. nak belajar bahasa inggeris?
belajar kat skolah la,kelas tuisyen ka? yang nak belajar ngan lagu merapu mat saleh apa hal?
dah namanya lagu merapu ....memang merapu lah liriknya ...haduii itu pun x pahamnye pun..
kalau mat saleh nyanyi ikut grammer inggeris betul-betul ..memang tak syok lah nak dengar.
konsep sinar pagi ialah nak menghiburkan orang cik oi.....dan konsep pendengar memang nak berhibur...
''Mungkin ramai pendengar yang lemah penguasaan bahasa Inggeris akan menganggap bahasa Inggeris yang digunakan oleh Salih itu bahasa yang betul.''..sorry ye cik ..sorry bebanyak..aku yang x pass b.inggeris
,x pandai cakap  dan x paham sepatah haram b. inggeris ni pun tau tu lagu merapu.aku dengar pun tau bahasa  inggeris tu tunggang langgang,so ...layan la...takkan ko nak ambik lagu merapu tu wat jawap peksa plak?ini zaman moden la..jangan ingat kau tu pandai..BI..kami yang bodo ni tak reti nak bezakan yang mana
betul yang mana salah?
''Gunakanlah media seperti radio untuk mengajar sesuatu yang memberi faedah kepada rakyat, bukan merosakkan.''ada pekdah pa..sinar pagi tu...kau yang kurang mendengar sinar.

p\s untuk  KE,SY DAN KRIL TANPA KAMU SEMUA MAKA TAK BERSINAR LAH PAGI KAMI...
 
KAU KUNCI CINTAKU DLM HATIMU-VERSI OMPUTEH


 

cari jodoh versi omputeh

Khamis, 11 Mac 2010

FINAL RAJA LAWAK MUSIM 4 :KECIK JUARA

salam

Burung-burung berlari-lari
Berlari- lari di atas pokok
Pokok-pokok pun berlari.
kenapekah ALEX tidak anda undi?

Abg.kasim menari hebat sekali.
Habis para juri join sekaki.
Sorry , abg. kasim oi dekat hang aku x sempat undi.
Nak buat camna ? kredit aku lupa topup pg. tadi.

KECIK OH KECIK,lawak hampa memang menjadi.
Para penonton,ibu-ibu, bapa-bapa pun  tak kering gusi.
Tapi memang sudah suratan Ilahi.
Juara raja lawak memang kau org. punya rezeki.

Cis....Limpong,.. apa kau merepek ni?
sekarang dah jam 1 pagi, besok nak kerja lagi.
kau dah lupa ka? tadi kau masak maggi.
ahhh...aku dah lupa lagi,nanti "maggi saya sudah kembang "kata afdlin shauki..

p/s untuk menonton final raja lawak klik kat bawah:

jozan1  , raja lawak,   jozan 2  , alex 1,   alex 2 ,
 
kecik 1kecik 2idlan 1  , idlan 2  ,keputusan

BLOGOBO