blog yang paling aku minati



MEE SIPUT...PEERRGH MEMANG BEST

Selasa, 4 Januari 2011

CARABAO :GANJA ENGLISH VERSION




Carabao(Thai: คารา บา ว) adalah sebuah band rock Thailand yang sangat popular di Thailand dan negara-negara Asia yang lain Kumpulan ini dibentuk pada tahun 1976 oleh mahasiswa Yuenyong Opakul (AED) dan Kirati Promsaka Na Sakon Nakhon (Keo atau. Khiao) yang bertemu semasa belajar di Filipina.  Carabao dalam kata Tagalog bermaksud "kerbau", sebuah simbol berjuang, bekerja keras dan kesabaran.

Mereka dikenali chiwit phuea  Phleng (เพลง เพื่อ ชีวิต) atau 'lagu untuk hidup'. muzik jenis ini menjadi terkenal melalui lagu-lagu protes dari pergolakan 1970-an politik di Thailand, terutama dari band  Carabao telah dicampur akustik / style kaum 'chiwit peua' dengan bentuk-bentuk muzik Thailand, rock barat dan muzik country, dan pelbagai jenis muzik dunia seperti muzik Latin dan reggae, produktif label seperti 'rocker etnik' dan 'Raja 3Cha 'atau' Rolling Stones dari Asia. MTV Asia menyebut mereka "veteran".

lagu kerbau sering mengatasi isu-isu sosial dan politik, menuntut keadilan sosial dan mengambil penyebab orang-orang Thailand , tetapi mereka juga menciptakan lagu-lagu cinta dan lagu-lagu falsafah lebih yang membawa mesej bagi orang-orang di mana-mana. AED Carabao kini di minati oleh ramai orang kerana lidah yang tajam dan kritik terbuka terhadap ahli politik korup, perniagaan besar dan kerosakan alam sekitar mungkin membuatnya masyur .Pertengahan 90-an band ini jarang tampil di TV kerajaan dan stesen radio.
Ini kerana  dilarang oleh kerajaan Walaupun demikian, kerbau adalah kumpulan rock yang paling popular Thailand sepanjang masa. Kerbau telah mencapai status kultus lama dan sekarang salah satu kumpulan rock legenda paling berjaya di dunia. Mereka bolehlah dibandingkan dengan U2.dari barat .

0 comments:

Catat Ulasan

BLOGOBO