blog yang paling aku minati



MEE SIPUT...PEERRGH MEMANG BEST

Khamis, 8 September 2011

M,AT INDERA ATAU ASKAR YANG BEKERJA DGN BRITISH PEJUANG KEMERDEKAAN





INI TANDA PENGHORMATAN 




SIAPA DI OSMAN BIN TEH atau NOM DE GUERRE : PILUS
 



Kawan kita ini berasal dari Sanglang, Kedah. Bergerak aktif dalam Angkatan Pemuda Insaf. 


Kemudian menyertai platun Melayu Rejimen ke 8 PKM berpengkalan di Kedah, antara beberapa lokasi yang pernah dijadikan pengkalan ialah Padang Lembu, Gunung Bongsu, - sebelum bedrpindah ke Bukit Tangga. 


Seterus beliau berhijrah ke Rejimen ke 10 di Sukhirin. Satelah perjanjian damai, beliau membuat keputusan pulang ke tanahair dan sekarang menetap di Padang Besar. 


Sijil Pejuang Kemerdekaan ini di hadiahkan oleh Menteri Besar Perlis, Sahidan Kassim pada tahun tahun 2007 sempena menyambut ulang tahun kemerdekaan ke 50. 





NOM DE GUERRE - PILUS
 



NOTA:
 

angkat senjata lawan britisg 
bukan berunding 
bukan bodek 
nak halau british 
kena buru mereka dari tanah air!
 



NOTA: 
sepfintau fintau shahidan kassim 
dia sedar akan sejarah perjuangan 
syabas shahidan a.k.a shahidan ball ( ini cerita lain)

hmmm....masih dengan isu komunis lagi.Tak perlu di persoalkan lagi siapa komunis dan siapa pejuang kemerdekaan.
pendapat aku senang saja.PKM ialah singkatan parti komunis melaya sebelumnya ialah MPAJA .
MPAJA berperanan menentang jepun banyak dianggotai oleh bangsa cina kerana perasaan tidak puas hati terhadap jepun yang menyerang  tanah besar China.PKM sebelum merdeka pula berperanan menentang penjajah Inggeris .Para pejuang kemerdekaan pula bukanlah komunis tapi mereka berpakat dengan komunis semata -mata hendak menentang penjajah laknat tu.sama seperti raja-raja dahulu meminta bantuan Inggeris melawan siam...sementara PKM selepas merdeka adalah berperanan menentang tanah melayu hanyalah memenuhi hasrat mereka hendak menjadikan negara ini negara komunis.

Para pejuang kemerdekaan pada sebelum merdeka pada ketika itu seperti mat indera berpendapat sesiapa yang bekerja atau menjadi askar British adalah pembelot bangsa dan mereka harus di tentang.jadi siapakah pejuang kemerdekaan ?
adakah orang melayu yang bekerja sebagai askar British atau mat indera..dan pejuang kemerdekaan seangkatan dengannya?Chin Peng bukanlah pejuang kemerdekaan...disini bukanlah kita nak timbulkan soal chin peng ....yang nak di perkatakan ialah apakah mat indera itu pejuang kemerdekaan atau tidak?sungguhpun yang di serang dibukit kepong itu bangsa melayu .tapi bagi mat indera mereka itu talibarut British.bagi mat indera dia menyerang askar british bukan orang melayu...

ini pendapat saya saja kalau silap tolong betulkan 

0 comments:

Catat Ulasan

BLOGOBO